Nav dere må skjerpe dere

Annonseinnlegg

Jeg har hele livet levd med dårlig økonomi, og levd på smertegrensen. Jeg har ofte ikke hatt mat i kjøleskapet og vært uten røyk. Jeg har ikke tellingen på hvor mange sneiper jeg har delt opp for å lage meg en skikkelig røyk, og har aldri hatt noen overflod på konto som jeg har kunne brukt. Jeg har aldri kunnet unnet meg det jeg ønsker meg med en gang, men jeg har klart meg. Og jeg tror den dårlige økonomien har lært meg hvordan jeg skal leve billigast mulig og være smart med penger.
Den dag i dag er jeg kredittverdig for første gang siden jeg var 18år gammel :P. Jeg har betalt over 350 tusen kroner i gammel, ekkel gjeld som stammer fra da jeg var på skikkelig kjøret, og dere skal TRO det var deilig når denne ekle gjelden ble betalt!
Jeg har vært sykemeldt lenge nå, så inntekten min har gått dramatisk ned, og jeg har jo min første jobb ever som jeg har hatt siden 2015. Jeg har aldri vært vant med at ting ordner seg, og har alltid gått med den jævla angsten inni meg når strømregningen forfaller.
Jeg tenker nav har ett stort ansvar her, jeg sier ikke at dem blindt skal betale alle mine regninger sånn at jeg kan bruke pengene mine på tøv, men jeg føler ikke at jeg får den oppfølgingen jeg fortjener.
Jeg føler at jeg fortjener å få betalt strømmen min, om jeg har 64kr på kortet, så lenge jeg møter og stiller når dem krever det. Jeg føler jeg fortjener å ha mat på bordet om kjøleskapet er tomt, fordi jeg jobber hver eneste dag nå for å bli rusfri, sånn at jeg kan komme meg i jobb igjen og være en ressurs for samfunnet, tjene mine egne penger og betale min egen skatt. Jeg ønsker å gi noe tilbake. Men jeg trenger hjelp akkurat nå. Er det så vanskelig å forstå nav?
Jeg brakk ryggen min i desember, og måtte betale for dyre medisiner. Da jeg ble utskrevet fra Førde sjukehus ble jeg utskrevet i hu og hast, så min kjære som skulle ta buss ut igjen måtte ta ut medisinene mine på apoteket der for meg. 1400kr, og jeg som var blakk ifra før satt igjen med 0kr, da jeg hadde betalt egenandel på taxi og buss for min kjære hjem var kontoen skrinn, for å si det mildt. Senere måtte jeg betale en egenandel på taxi for hver gang jeg var til legen + legeregningene mine. Det er helt greit! Jeg får det igjen når jeg har oversteget 2000 og noe, men det er penger jeg ikke hadde etter en turbulent desember mnd med innleggelse og reising mellom sykehusene.
Jeg fikk tilbud om fysio, noe jeg virkelig trenger, for å kunne trene meg opp igjen, selvom jeg er aktiv selv og gjør alt jeg kan. Hadde vært greit å fått profesjonell opptrening som funker, så en får fortgang. Men dette kommer på en helt egen egenandel, og det er dyrt for meg :(. Jeg har nesten oppnådd frikort på tak1 , men har bare 300kr på tak 2. Hvordan skal jeg klare å betale fysio selv når jeg har 64kr i lommen?
Så jeg søkte nav, men fikk avslag. Jeg hadde hatt for mye utbetalt i desember og skulle klare meg godt på dette, til livets opphold 🙂
Jeg fikk utbetalt 18511kr i desember, noe som er mye penger. Jeg har husleige på 3000kr, og jeg fikk strømregning på 3000kr 🙁 jeg har telefon på 150kr ca, jeg har Lånekassen på 900kr, jeg har tilsammen ca 10000kr i faste utgifter hver mnd. Og nav mener jeg har mer enn så nok når uhellet er ute til å klare meg selv.
I januar mnd har jeg hatt utbetalt 13012kr, og februar har jeg ikke fått noe. Problemet er ikke beløpene, dem er store og fine dem, men det er det at jeg ikke får utbetalt en eneste krone jeg før den 25. Hver mnd. Så hvordan kjære nav skal jeg klare meg hele desember mnd på 18.511 kr med faste utgifter, legeregninger, fysioterapi, taxi, mat, og å leve, HELT til 25.januar? Og da får jeg ett lite plaster på såret .. 13012kr som skal vare helt til 25.februar igjen.
Regnestykket blir helt feil for meg. Jeg ser meg selv overhode ikke som ett offer. Jeg prøver å gjøre noe med situasjonen min, men dere gjør det vanskelig i endene.
Jeg har takket nei til fysio på grunn av økonomien, jeg hadde hatt gleden av dette men jeg finner meg ikke råd til dette. Ikke enda. Men jeg skal klare meg med egentrening og godt mot, så håper jeg nav tar til seg kritikken.
Det er nedverdigende for meg som menneske å gå til nav fordi jeg ikke klarer meg selv, så jeg føler jeg fortjener å bli møtt med respekt og forståelse, når jeg tar det store steget og spør om hjelp. For jeg gjør det IKKE for morro skyld, og det svir langt inni sjelen, men jeg trenger dere som støtte i den situasjonen jeg er i.
Takk for meg!

Annonse fra gymgrossisten siden jeg må ut i trening nå etterhvert så alt fra steoridene ikke forblir fett etter musklene går bort. På tide å få kroppen tilbake så jeg føler meg sunn og frisk også der! Anbefaler deres produkter! Og denne har jeg selv! C4 som gir bedre trening. 😉


4 kommentarer
    1. Du får 18500 uten og jobbe og du klager? Du har nesten like masse utbetalt som meg og eg er i fast jobb! Flytt til Afrika og sjå korleis det går med deg der så kansje du setter pris på nav og Norge!

        1. Ja, det er dyrt å leve. Selv jobber jeg på provisjon, med en ufattelig lav garantilønn i bunn som mange andre i yrket mitt. Har boliglån, bhg, forsikringer, strøm, drivstoff, and so on i faste utgifter. Hadde jeg ikke hatt samboer, hadde det ikke gått opp i opp. Du har vel en samboer du også, så du står jo ikke helt alene om alle utgiftene? Problemstillingene våre er litt forskjellig, jeg har rett og slett brent meg på å velge utdanning i et lavtlønna yrke, 2 år skole, 2 år i lære og 7 år etter ferdig svennebrev gir ikke stor uttelling desverre. Jeg hadde kommet bedre ut av det om jeg droppet utdanning og jobbet i butikk, de har fine lønnsordninger. Men jeg elsker jobben, og så lenge jeg velger å gjøre det jeg brenner for fremfor å ta meg en annen jobb må jeg bare leve etter evne. Kjipt å se at andre yrker med like lang utdanning har over 100 tusen mer i årslønn enn meg. Det ordner seg nok.

      1. Jeg er sykemeldt Kim og har hatt STOR nedgang i inntekten min. Eg har gått fra 289 til 180 kr i året. Det er en kraftig nedgang for noen som har blitt vant med å klare seg selv på tross store utfordringer i livet. Jeg har vært sosialklient jeg hele livet, og det forandret seg for 5år siden. Innlegget er mer ment som en oppmerksomhet til nav, att jeg og alle andre vil bli møtt med respekt Når vi kommer dit. Nav hjelper oss MASSE! Og vi er helt avhengige av dem! Men det må ikke være så vanskelig når vi klarer å dukke opp der, når vi trenger litt støtte og oppmuntring. Ikke å bli dømt når vi kommer med en strømregning eller når vi ikke har mat på bordet våres. Jeg snakker ikke om meg selv i denne bloggen bare Kim, og det håper jeg du forstår. Jeg krever oppmerksomhet også for andre kamerater. Monica 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg