Julebord uten alkohol blir en ny opplevelse

Julebord og alkohol henger ofte sammen, og i kveld har jeg arrangert ett julebord der det ikke blir servert alkohol. Jeg satser på underholdning og aktivitet og håper at det kan veie opp for tomheten på bordet og bruddet med mange tradisjoner for mange. Jeg har selv aldri gått på ett julebord uten promillen, en har både skrevet under på hvit jul og en kontrakt med meg selv, så dette føyer seg bare inn som enda en ting i det nye livet som blir anderledes og sikkert mye bedre! 

Det er en kjent sak at på julebord skjer det saker som faktisk ender i sparken for mange og det er mange som får store problemer med å komme tilbake til arbeidsplassen sin og møte alle sammen igjen! Den store fylleangsten er vel en av disse tingene jeg savner minst når det kommer til fortiden. Jeg er helt sikker på at vi får en heidundrandes kveld uten alkohol og vi kommer ikke en gang til å merke forskjellen! 

Livet har forandret seg og om noen hadde invitert meg på ett alkoholfritt julebord for ett år siden så hadde jeg nok ikke en gang dukket opp. Jeg setter pris på disse sosiale sammenkomstene man kan ha i disse tider, med avstand og restriksjoner blir man oppfinnsom og man finner andre måter og vise omsorg for hverandre på, jeg tror dette er nøkkelen for fremtiden våres som vil være anderledes. 

Jeg prøver å ta denne julen tilbake, og julebord er en del av tradisjonene. I år blir det anderledes men jeg har valgt å ikke avlyse! Det er fullt mulig og gjennomføre slike ting med visse forandringer og jeg tenker at det er viktig med noen sosiale lag for den psykiske helsen våres. Vi kommer nok til å leve anderledes i lang tid fremover, og om vi blir sittende aleine kan man egentlig bare gi opp med en gang. Jeg setter psykisk helse ofte foran den fysiske, og slik må det nesten være i denne tilværelsen. 

Det er endelig helg! Og min kjære har hatt sin første uke i ny jobb! Det er en spennende tid for oss dette her, det er på mange måter en tipasningsprosess vi er igjennom med ulike arbeidstider og andre rutiner, men vi klarer alt vi sammen. Jeg gleder meg til å ha han hjemme litt i helgen for vi har omtrent ikke vært sammen denne uka, og det er vi ikke vant til her i heimen. Denne helgen blir bra! Og jeg kjenner at jeg er på vei til ett bedre sted mentalt! Nå kan det bare gå en vei 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg